Pojmy jako finanční plán, cash-flow, reporting, forecasting či runway. Všichni ví, že jsou důležité. Pro denní řízení společnosti, pro vyhodnocování efektivity investic či pro identifikaci času do dalšího investičního kola. Přesto se dlouhodobě jedná o jednu z nejzanedbanějších oblastí ve start-upech.
V praxi se ukazuje, že důvodem k tomuto stavu je nezaměření se zakladatelů na tuto oblast. Nepřináší okamžitý viditelný efekt ve srovnání s vývojem produktu, marketingovou strategií či go-to-market strategií. Finanční řízení je i specifická disciplína, která vyžaduje určité know-how, které většina zakladatelů nemá. A rozsahem se nejedná o pozici, která by dávala smysl na full-time.
Pro klienty připravujeme budgety a forecasty vždy na míru a odpovídající současné fázi start-upu. Nastavujeme reporting tak, aby dával zakladatelům přehled o všech důležitých KPI’s nutných pro řízení firmy. Pravidelně výsledky vyhodnocujeme a upozorňujeme na závažné odchylky od původně plánovaných hodnot, příčiny těchto odchylek a zejména jejich potencionální důsledky.
Hlídáme nejen nákladovou stránku společnosti, ale i výnosy, cenotvorbu a vše, co má přímý vztah k produktu a k zákazníkovi. Nejsme nákladový controlling – jsme partnerem v komplexním finančním řízení.
Komunikujeme s externí účetní společností, ze zakladatelů se snažíme sundat břímě spojené s operativou finančního řízení, jako je například schvalování faktur a jejich přeposílání k účetním.
Výsledkem spolupráce jsou nastavené finanční procesy, pravidelný reporting, jasně definovaný budgeting proces. Zaměřujeme se nejen na nákladovou stránku, ale zejména na stránku příjmů – zákazníků, pricingu. Hodnotíme aktuální funnel, aplikujeme dopady aktuálních hodnot zpět do byznys modelu a customer journey.